De start van ons Afrika avontuur!

9 mei 2018 - Entabeni Game Reserve, Zuid-Afrika

5-6 mei 2018
Today is the day dat we eindelijk een Afrika reis met z’n vieren gaan waarmaken. Een lang gekoesterde droom.  We vliegen met British Airways eerst naar Londen Heathrow waar we een overstap hebben van ca. 3 uur. We eten wat in restaurant Giraffe, hoe toepasselijk. Daarna vliegen we in een kleine 12 uur door naar Johannesburg waar we de volgende morgen om 06.45 uur aankomen en voet zetten op Afrikaanse grond. Een klein gejuich volgt ondanks de slechte nachtrust. We gaan vervolgens aan de slag met de noodzakelijke voorbereidingen, geld pinnen en de auto ophalen. Een glinsterende Toyota Fortuner staat ons op te wachten. Jan is blij…dit is de auto die hij altijd al wilde rijden in Afrika. Spierwit, geblindeerde ramen en lekker hoog op de weg is onze monstertruck. Gas erop en gaan, op naar Entabeni Game Reserve.
Onderweg naar Entabeni komen we er na een tijd rijden al gauw achter dat Jan en Dirk in de haast en enthousiasme op de luchthaven de verkeerde route via Google Maps hebben ingegeven. Dit kost ons dus 2 uur extra rijden en wordt een rit van 3 uur al gauw dik 5 uur pfff. Leerles weer voor de volgende keer. Na al behoorlijk wat dieren onderweg te hebben gezien komen we net op tijd aan in de Lakeside Lodge waar we 1 nacht zullen verblijven. Het is gauw de spullen naar de kamer brengen, want om 15.30 uur staat onze eerste game drive gepland en die willen we eigenlijk echt niet missen. Petrus is onze ranger en samen met nog een Nederlands gezin gaan we op pad. We zien direct al een hoop dieren zoals Impala’s, Gnoe’s, Zebra’s, Blesbokken, Wrattenzwijnen en Giraffen. Met name Dirk en Sukeinah kijken al hun ogen uit. Als we over de heuvel (lees avontuurlijke rit) zijn gereden stuiten we op een kudde olifanten. Ze komen zo dichtbij de auto dat je ze bijna kunt aanraken. Wat een geweldige eerste rit. Zodra we terug zijn in de lodge schuiven we snel aan bij het diner en kruipen we daarna vroeg ons bed in, want we zijn letterlijk afgedraaid van de afgelopen 24 uur.

7-8 mei 2018
De wake-up call voor vandaag is 05.30 uur en we moeten eruit voor weer een game drive. Omdat ikzelf een erg slecht nacht heb gehad besluit ik niet mee te gaan en bij te komen in de lodge. De rest gaat wel. We hebben de avond ervoor al gemerkt (en waren deels voorbereid)dat de avonden en ochtenden ontzettend koud zijn zeker in een open auto. Dikke kleding is dus echt geen overbodige luxe. Alle lagen kleding worden uit de koffer getrokken en drie van ons gaan weer op weg. Ik slaap wat uit en geniet van de lodge dat is gelegen aan een meer en de prachtige omgeving. Ik zie diverse soorten vogels en nijlpaarden in het water. Als ze terugkomen van de drive stralen ze van geluk. Ze hebben weer ontzettend veel gezien waaronder een troep leeuwen en 2 neushoorns die het hoogtepunt waren. Aan de ontbijttafel wordt alles in geuren en kleuren besproken. We moeten alweer uitchecken. Door onze omweg hebben we hier niet echt kunnen bijkomen en zitten we nog in het Europese ritme waar we niet blij mee zijn. We worden uitgezwaaid door het personeel en gaan op weg naar de Hanglip Mountain Lodge wat ongeveer 1,5 uur rijden is omdat we buiten het park om moeten rijden naar een andere entree. Onderweg stoppen we regelmatig omdat wij met al behoorlijk goede spottersogen een hoop zien en we ook alles interessant vinden. Als we door de entree aan de andere kant van het Reserve rijden is het nog best een stukje rijden naar de lodge en hebben we dus onze eigen game drive in de auto. De Hanglip Mountain Lodge waar we nu 2 nachten zullen verblijven doemt op als een paradijs in de wildernis. Het is prachtig gelegen en zeer kleinschalig (10 kamers). Alle kamers wat een soort huisjes lijken zijn als een boemerang in de tuin gesitueerd met uitzicht op de massieve bergkam ervoor. Wow, wat voelen wij ons gezegend hier te mogen zijn. Ik zou niet eens weten hoe ik het goed moet beschrijven dus hopelijk zeggen de foto’s meer. Met alle egards worden we verwelkomd door het personeel. We komen er al gauw achter dat wij de enige gasten zijn in de lodge. Serieus? Al het personeel is er gewoon alleen voor ons. Over decadent gesproken. Deze lodge is ook een stuk luxer dan de lodge van de nacht ervoor. Het personeel geeft ons een briefing over de veiligheid omdat de lodge niet omheind is en al het wild dus gewoon voor je deur kan lopen. We doen er nog een beetje lacherig over maar we zullen er gauw achterkomen dat dit geen flauwekul is. De kamers die we krijgen zijn fantastisch. Heel ruim, van alle luxe voorzien en met een veranda waarbij je zicht hebt op de omgeving. Ik hoor alleen maar ooooh en aaah en wow om me heen . Onze eigen ranger hier is A.J. en na een overheerlijke lunch in de weelderige tuin vol bijzondere vogels gaan we op onze eerste game drive met hem. Hij vraagt ons wat we willen zien en wij zeggen maakt niet uit just go with the flow. Helaas zien we buiten wat mooie vogels en het wild dat we al gezien hadden niet veel andere dingen maar desondanks was de rit toch leuk. Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen. Voor we weer vroeg onder de wol kruipen genieten we nog van een speciaal voor ons samengesteld 3-gangen keuzediner en sluiten we de dag af met een glaasje wijn.
Vandaag eindelijk een wat relaxtere dag. Ook al beginnen we weer lekker vroeg met een game drive (die doen we dus iedere ochtend en iedere namiddag). Op deze ochtend drive ga ik ook weer mee en zijn we weer compleet. Gelukkig maar, want het wordt een ochtend om nooit meer te vergeten. Waar we de avond ervoor bijna niks zagen zien we nu zoveel dat het een grote adrenaline kick is. Allereerst spotten we de troep leeuwen waarbij de pubers met elkaar aan het hollen en spelen zijn en papa leeuw van een afstand de boel in de gaten houdt. De puberleeuwen worden baldadig en komen tussen de game drive auto’s instaan en kijken zelfs geïnteresseerd naar ons. Even lijkt het of een van die leeuwen in de auto wil springen. Wanneer we klaar zijn met het bekijken van dit schouwspel rijden we verder het Reserve in. We zien heel veel mooie vogels waar Dirk en Sukeinah erg blij van worden. Ze steken ons ook eigenlijk wel aan met dat vogelgebeuren haha. Ook spotten we een slender mongoose (zie foto) die lijkt op een soort fret. Deze soort hadden we nog zelden gezien dus erg speciaal weer. Dan wordt er over de walkietalkie het een en ander geroepen en horen Jan en ik…Cheetah. Het zal toch niet dat we dit goed horen? A.J veronstschuldigd zich en rijdt met een noodgang door het park. We vliegen alle kanten op in die auto en krijgen letterlijk een Afrikaanse massage. Als we na best een eindje rijden ineens 2 andere auto’s zien stilstaan weten we daar moet wat zijn en ja hoor daar recht voor ons uit lopen in een rechte lijn 2 Cheetahs. Dit is echt subliem. We volgen de Cheetahs tot ze in de bosjes uit het zicht verdwijnen. Daarna spotten we op de drive nog Jakhalzen, twee Neushoorns, apen en tal van andere dieren. Wat een hoogtepunt was deze drive zeg!
We worden teruggebracht naar de lodge voor een uitgebreid ontbijt. Weer heerlijk in de tuin genieten we van het lekkers en een kakkefonie aan geluiden. We hebben nu tot 15.30 om lekker even bij te komen bij het zwembad. Als we ons daar installeren blijkt dat we helemaal niet op game drive hoeven, want het wild komt gewoon allemaal naar ons. Buiten de Gnoes en Zebra’s die wij constant bij de lodge zien komt er in het water voor de lodge een kudde olifanten drinken en badderen. Ze gaan pas weg als wij gaan lunchen. Dan zitten wij nog niet koud aan tafel voor de lunch en zien we plotseling de hele kudde Gnoes en Zebra’s op hol slaan. Ik roep direct dat er wat moet zijn, want dit is blinde paniek en als we opstaan met onze verrekijker zien we direct de leeuwen die proberen een Gnoe te pakken. Ze zonderen 1 Gnoe af van de groep en besluipen hem. De Gnoe heeft het door en probeert uit alle macht weg te komen. Het personeel van de lodge komt ook kijken, want dit zie je niet vaak en ook zij vinden het een spannend gebeuren en dat allemaal recht voor je zwembad. Lunch moet maar even wachten. De Gnoe weet uiteindelijk weg te komen en de leeuwen staken hun jacht. We zijn hyper van dit moment en raken er onder de lunch niet over uitgepraat. Onze ranger denkt waarschijnlijk wat moet ik deze mensen nu nog laten zien wat dit allemaal kan overtreffen.
De laatste drive in de namiddag is ook wederom een goede. We zien olifanten van dichtbij, nogmaals de leeuwen, een moederneushoorn met 3 maanden oude baby, giraffen, tal van soorten bokken en vogels. We drinken wijn bij de Giraffen met op de achtergrond een schitterende zonsondergang. We proosten op een geweldige ervaring die ze ons niet meer afpakken. Na het eten wil de ranger ons naar de kamer brengen maar zodra we door de tuin lopen horen we enorm gekraak. Er staan olifanten in de tuin. We worden direct terug gestuurd naar het restaurant en mogen niet verder lopen, het is te gevaarlijk. Voor een stuk 50 meter worden we nu gebracht met de auto en exact voor de deur afgezet. Tijdens de nacht worden we bezig gehouden door de leeuwen die we horn brullen. Wat een avontuur en wildlife hier. Woorden schieten tekort. Entabeni bedankt!

1. Daniëlle:
    9 mei 2018
    Wauw!!! Wat hebben jullie al veel moois meegemaakt en gezien! En dit is nog maar het begin van de reis. Fantastisch mooie foto's ook. Veel plezier en genot gewenst de aankomende tijd! Ennuh.. lieve neven, laat de navigatie maar over aan de dames... ;-)
  2. Betty:
    9 mei 2018
    Wat n leuk verhaal en wat hebben jullie al veel gezien echt prachtig. Mooie foto s ook, genieten jullie er maar van en nog veel plezier 😘
  3. Ans Blom:
    9 mei 2018
    Jooh niet normaal het is een bestseller weer heerlijk om te lezen en mee te beleven.
    lieve groetjes genieten
  4. Betty Griffioen:
    9 mei 2018
    Jongens wat fantastisch, zo verdiend jullie na een inspannende tijd is dit het plaatje,
    ik vind het zo fijn, helemaal top
  5. Marijke Nap:
    9 mei 2018
    Wat een prachtige foto's!!! Dit is genieten als je al meer dan de helft van de big five hebt gespot. En de reis is net begonnen. Misschien hebben jullie vandaag geluk en hangt er ergens een luipaard in een boom. Genietze met zijn allen en gr.
  6. Janet:
    9 mei 2018
    Jeetje wat een prachtig verhaal en beelden daarbij in zo'n korte tijd. Jullie zijn echt bofkonten. Echt is toch anders dan op TV. Nu heb je het gevoel, reuk en geluid erbij.
  7. Dini:
    In een woord SUPER!!!!!!
  8. Saskia:
    9 mei 2018
    Geweldig!! Jullie moesten er even op wachten, maar dat wordt nu rijkelijk beloond!
  9. Petra:
    9 mei 2018
    Ik geniet weer hier op de bank. Je levendige vertelling samen met de fotos is geweldig
  10. Riet en Jan Blom:
    10 mei 2018
    Toppie 👏👏👏 Hier alles oke.👊💖
  11. Lique:
    11 mei 2018
    Wauw! Leuk om te lezen en mee te beleven. Njoy life ❤💋
  12. Marga:
    12 mei 2018
    Wat geweldig zit te genieten van julie belevenissen.
  13. Hedy.:
    16 mei 2018
    Wat een reis, wat mooi allemaal, geweldig ,SUPER om het allemaal te lezen, dank je wel, blijf genieten en nog een mooie reis, lieve groeten van mij