Into the Wild

12 mei 2018 - Mapungubwe National Park, Botswana

9-10 mei
Vandaag moeten we vroeg uit de veren, want we hebben een lange rit voor de boeg. We gaan van Entabeni op weg naar onze volgende bestemming Mapungubwe. Iets totaal anders en van luxe in een prive reservaat naar self catering in een Nationaal Park. Onderweg stoppen we bij een supermarkt om eten en wijn in te slaan voor de komende 2 nachten. Het plan is de eerste avond zelf een Afrikaanse bbq oftewel een Braai te gaan maken. Met wat tassen vol rijden we de laatste 70 km richting het park Mapungubwe. Het inchecken daar gaat op z’n Afrikaans en het helpt ook niet mee dat we nog wat excursies willen bijboeken en een gesplitste rekening willen. We boeken een wandeling met gids voor de volgende ochtend, een game drive voor de late namiddag en een Heritage Tour waar we meer zullen leren over de geschiedenis van Mapungubwe voor de dag erna. De sleutel wordt overhandigd en we krijgen familie cottage nr. 18. Na een rit van 11 km door het park zien we dat huisje nr. 18 het mooist gelegen is met een goed uitzicht vanaf het terras. Het heeft een woonkamer, keuken, 2 slaapkamers en 2 badkamers met elk een buitendouche. Het royale terras met de braai ziet er schoon en verzorgd uit. Hier vermaken we ons wel en we krijgen tevens een echt outdoor gevoel. Gauw ruimen we de boodschappen op en springen in de auto voor een ritje door het park. We beginnen bij de Treetop Walk waarbij je over een grote houten brug door een mooi stuk natuur kunt wandelen. We spotte direct al wat dieren zoals een bosbok, apen en vele vogelsoorten. Heel lang kunnen we niet blijven, want we willen nog naar een ander uitkijkpunt en je mag in het park na zonsondergang niet meer rijden. De volgende stop is het Confluence viewing point. Dit is het 3-landenpunt waar Zuid-Afrika, Botswana en Zimbabwe samen komen. Er zijn 4 plateaus van waar je een fenomenaal uitzicht hebt en eindeloos ver kunt kijken. Na hiervan genoten te hebben rijden we terug naar ons huisje en steken de mannen de braai aan. Wanneer we het vlees erop gooien en Dirk even gauw met de zaklamp heen en weer schijnt zie ik een silhouet in de boom voor ons op nog geen 3 stappen verwijdert van ons terras. We schijnen de zaklamp erop en zijn stomverbaasd als we recht voor ons een Genetkat in de boom zien zitten. Superlief zit hij daar naar ons te kijken. Wat een prachtbeestje en wat bijzonder dat we die zo te zien krijgen in vol ornaat. Foto volgt. Tijdens het eten van ons heerlijke braai vlees zijn we in de ban van de Genetkat en gaan we steeds even bij hem kijken. Omdat er beestjes op de kaarsen etc. afkomen verhuizen we naar binnen. We zijn nog niet koud binnen of de Genetkat komt al de bbq en het terras inspecteren en steelt bijna ons vlees. Net op tijd jagen we hem weg en geven hem absoluut niks. We denken dat hij al eerder iets van andere toeristen heeft gehad, want hij lijkt niet bang of schuw en hij weet de weg. Na de braai liggen we alweer vroeg op bed, want de wekker gaat wederom om 4.30 uur.

Ondanks de vermoeidheid ben ik de enige die die nacht bijna geen oog dicht doet. Jan heeft namelijk ‘snachts toen hij naar de wc ging een grote spin in de kamer gezien en ik dus ook. Een ieder die mij kent weet dat ik een mega spinnenfobie heb dus dit ging niks meer worden met mij. Met het licht aan en dekens opgetrokken tot aan mijn gezicht heb ik liggen hanewaken. Dan gaat de wekker en voel ik duidelijk dat ik maar 3 uurtjes geslapen heb. De rest oogt een stuk fitter. We smeren een broodje voor ons ontbijt en rijden vervolgens 11 km in het pikkedonker door het park terug naar de gate waar we moeten verzamelen voor de wandeling door het park met een gids. Het is spannend rijden maar komen veilig aan. Het is pas 6 uur in de ochtend. Daar staan onze 2 gidsen ons al op te wachten en blijkt er nog een Duits stelletje met ons mee te gaan. Met de game drive auto rijden we een stuk het park in. Onderweg zien we alweer verschillende dieren. Op een gegeven moment stopt de auto. Vanaf hier gaan we te voet verder. De twee gidsen met hun grote geweren gaan voorop en wij volgen. We zien een prachtige Brown Snake Eagle en we krijgen veel uitleg over sporen en worden uitgedaagd mee te denken welk spoor bij welk dier hoort. Tijdens de wandeling zien we toch nog wat dieren ons pad kruisen zoals Kudu, Dassies, Zebra’s en best wel dichtbij een olifant die we nauwlettend in de gaten houden. Bovenop een koppie (berg) krijgen we een drankje met wat snacks en houden we pauze. Wat een heerlijk begin van deze dag. Dit park is echt nog ongerept en wij houden ervan. Prachtige vergezichten, grillige en bijzondere rotsformaties en een afwisselende bush. Het doet ons ook denken aan Namibie. Dat er bijna geen andere mensen in het park zijn is ook echt geweldig. Zo voelen we ons afgesloten van de buitenwereld. Vanaf de gate rijden we na de wandeling terug naar onze cottage om nog wat te ontbijten. Ineens roep ik STOP kijk links. Daar in de bushveld loopt een luipaard…serieus…hij steekt de weg over en gaat richting een paar Klipspringers die behoorlijk beginnen te blaten. WOW, deze hadden we niet zien aankomen zeker niet in zo’n groot park met zoveel bomen en rotsen waar dit dier zich achter kan verschuilen. Wat een bijzonder moment. Het geluk is de rest van de dag ook aan onze zijde. Na het 2e ontbijt  rijden w nog een keer naar de Treetop Walk om eens te kijken wat er nu weer loopt. We zijn er op het juiste moment en juiste tijd. Werkelijk naast de steiger waar we overheen lopen staan 3 olifanten te eten van de bomen. Ze merken ons op en dreigen met hun oren dus we moeten heel stil zijn om ze niet boos te maken. Het gekraak van de takken en de vernieling die ze aanrichten is luid en duidelijk te horen. Kippenvel dit. Stukje verderop zien we een groep apen met blauwe ballen, de Blue Velvet apen. Een gigantische arend vliegt voorbij en gaat voor ons poseren in een boom. Het is een Martial Eagle, wat een machtig beest. We raken niet uitgekeken maar rijden uiteindelijk verder door het park. We stoppen bij diverse uitkijkpunten en genieten van de natuur en de rust. Als we het rondje hebben gereden drinken we een biertje bij het Museum van het park en wachten we tot het tijd is voor onze volgende activiteit , de Sunset game drive. We krijgen dezelfde gids als bij de wandeling. Hij neemt ons 3 uur lang mee op een rit door het park. Bijzonder is dat hij de rivierbeding van de Limpopo rivier op rijdt. Het water van de rivier staat door de droogte erg laag waardoor dit mogelijk is. Deze rivier scheidt Zuid-Afrika van Botswana dus hoe bijzonder is het om op de bedding tussen deze twee landen te staan en de zon onder te zien gaan. Dan wordt het donker en gaan we met een lamp op zoek naar nachtdieren. Tot ons geluk spotten we nog een Genetkat en Bush Baby’s. Die laatste zijn hele kleine aapjes die lijken op een Galago. Jan en ik zijn ook heel blij want deze hebben wij op eerdere reizen nog niet eerder gezien. We moeten zeggen dat we nu al in deze paar dagen allerlei nieuwe dieren hebben gezien die nog op ons wensenlijstje stonden en we zijn  dankbaar voor deze goede vibe. Door deze late drive moeten we echter wel weer in het donker 11 km naar ons huisje rijden. Dit mag elders nooit maar is nu niet anders. Onderweg zien we bush pigs ook weer een nieuw dier voor ons lijstje. Wat een dag was dit zeg en wat een hoogtepunten waar we niet over uitgepraat raken. De mannen beginnen in het huisje aan een zelfgemaakte pasta die erg lekker smaakt. Dan vallen we om van de slaap en vergeet ik wonderbaarlijk dat er gisteren nog een hele grote spin naar me zat te loeren in de slaapkamer.

Vandaag gaan we helaas Mapungubwe alweer verlaten maar voordat we dit doen gaan we eerst nog mee met de Heritage Tour. Er blijken op de tour nog 4 Zuid-Afrikanen mee te gaan. We rijden naar de voet van Mapungubwe Hill waar we uitstappen. Er is hier een soort kleine bunker waar we uitleg krijgen hoe tig jaren geleden hier mensen leefden en hoe dit is ontdekt. Dan volgt een behoorlijke klim de berg op met 147 treden. De Dassies om ons heen staan ons bijna uit te lachen. Boven aangekomen was het de klim meer dan waard, wat een uitzicht. Dat de koning en de rijken hier woonden is dan ook niet zo gek. Het is hier niet te beschrijven hoe mooi het hier is wellicht dat de foto’s het iets kunnen weergeven. De Zuid-Afrikanen die bij ons zijn zijn lastig en constant gaan telefoons af. Jan en Dirk gooien en wat scheldwoorden uit en ze lijken het iets te begrijpen ;-). Om 09.30 uur zijn we terug bij de gate en kunnen we vertrekken naar onze volgende bestemming met een stuk meer luxe, de Palala Boutique Game Lodge. Hier gaan we even 2 nachten bijkomen van alles wat we de afgelopen dagen hebben meegemaakt. Tot het volgende blog!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Chantal:
    13 mei 2018
    Super gaaf wat ik allemaal lees! Dikke kus
  2. Daniëlle:
    13 mei 2018
    Super! Wat een prachtreis maken jullie! Ik ben benieuwd naar de volgende blog. :-)
  3. Betty:
    13 mei 2018
    Echt geweldig wat jullie meemaken op naar het volgende avontuur 😘
  4. Ans Blom:
    13 mei 2018
    Kan niet wachten op het vervolg wat een prachtige ervaringen die ga je nooit meer vergeten
    Mooie foto,s knuffel
  5. Riet en Jan Blom:
    13 mei 2018
    Wat moeten jullie genieten. Al die soorten dieren in die prachtige natuur. Enjoy
    💖💋👊
  6. Wendy:
    Zo te lezen enorm genieten! X Wen
  7. Marijke Nap:
    13 mei 2018
    Schitterende foto's en Puck je hebt je roeping gemist!!!! Je zou een goede schrijfster zijn. Boeiende verhalen.
    Nog heel veel plezier met het spotten van dieren en natuurlijk veel lol met zijn allen. Gr. Mar.
  8. Betty Griffioen:
    18 mei 2018
    Ik had het al gelezen op mijn telefoon, maar ik vind dit zo fantastisch, je moet echt
    reisverhalen gaan schrijven, dit is zo genieten, groetjes Betty